Sunday 17 June 2012

Mimpi




hari ini mimpi kebanyakkan manusia hanyalah sekadar mainan tidur, adakalanya mimpi ini datang seperti angin yg bertiup apabila tersedar daripada tidur gambaran mimipi itu sama ada dapat dingat atau hilang dan lenyap, namun adakalanya mimipi ini menjadi kenyataan dalam kehidupan realiti kita dan dpt dijadikan buah fikiran, tidak semua mimpi dapat kita tafsirkan makna kandungannya.

akan tetapi mimpi seorang yg taat kepada Allah merupakan gambaran yg mempunyai maknanya yg tersendiri, nasihat nasihat yg baik dan gambaran gambaran yg akan berlaku dalam kehidupan realiti mereka.

xxx

ade suatu kisah yg sangat menarik ttg mimpi seorang hamba Allah yg dapat kita jadikan tauladan insyaAllah...,

pada suatu hari seorang hamba Allah telah bermimpi, di dalam mimpinye itu dia sedang berlari dalam keadaan yg takut kerana dikejar oleh seekor singa, akibat keletihan beliau ternampak sebatang pokok lalu memanjatnye dgn pantas akan tetapi singa ini tidak berputus asa lalu cuba untuk memanjat pokok tersebut akibat telalu takut hamba in telah bergayut pada seutas tali yg  telah terikat pada dahan  pokok itu, tiba tiba telah datang 2 ekor tikus yang berwarna hitam dan putih terus mengigit tali itu sedikit demi sedikit. tanpa tidak disedari di bawah beliau terdapat seekor ular sawa yg sangat besar sedang mennuggu dia jatuh daripada pokok itu.

keadaan ini  sangat merungsingkan si hamba ini, tiba tiba jatuh lah setitik madu yg berasal daripada sarang lebah diatas pokok itu dan kerana titikkan madu yg manis itu membuatkan si hamba Allah in lupa akan segala ancaman yg dtg kepada nya, lalu hamba in tersedar daripada tidurnya.

keesokan hari nya dia telah berjumpa dgn seorang ahli tafsir mimpi dan menyuruhnya menafsir mimpi itu. setelah diceritakan mimipi itu lalu ahli tafsir ini berkata, "singa tersebut adalah mati yg sentiasa mengejar kamu, tikus itu adahlah hari malam dan siang yg silih berganti, titiasan madu itu adalah nikmat nikmat dunia yg melalaikan dan ular itu adalah azab Allah bagi org yg lalai.


*jadi hari ini sahabat sahabat...kita perlu berlumba lumba untuk berbuat ibadah di atas muka bumi ini untuk bekalan kita di akhirat nanti dan jaganlah kita terlalu leka dgn nikmat dunia yg hanya sementara/fana ini...;)

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...